Allan A-Z. Vingerne

“Vingerne” Aka Latissimus dorsi…

…betyder “den bredeste rygmsukel”, er en af de største muskler, vi har i ryggen.

Anatomi:

Udspringer fra lænden, fra en stor fascia (en fiberrig membran), fra ryghvhirvlerne, den nederste del af skulderen og nogle ribben, og har insertion på overarmen.

Funktion:

De bevægelser musklen udfører er;

  • Extension af armen, altså presse armen bag kroppen
  • Adduktion skulderen, trække armen ind mod kroppen
  • Indadrotation af armen, dreje tommelfingeren nedad

Øvelser:

En klassisk øvelse, vi kan lave for at træne vingerne er;

PULL DOWN

  • Grebsplacering

Først skal vi have det rigtige greb. Man kan både holde smalt og bredt, i dag vil jeg snakke om det brede greb. En måde at vurdere dette på, er at sidde og lave bevægelsen uden at holde i stangen. På den måde kan vi se, hvor armene skal være, når de slutter og derfra presse dem op, til vi når stangen

  • Rygposition 

Ved en pull down er det vigtigt, at vi sætter os med et let svaj i lænden, hvilket giver en bedre kontraktion og spænding i musklen. Dernæst vil vi gerne skyde brystet frem, således at vi vedligeholder vinklen, og vi kan få den i en lige linje ned langs kroppen.

  • Trækket

Vi går efter at få et ordentligt stræk på musklen og isolere bedst for vingerne. Så armene ud langs kroppen og trække ned i en bue og ned til det øverste af brystet.

DIAGONAL CABEL LAT PUSHDOWN

  • Position

Stil dig diagonalt for kablerne, som er så højt som muligt for at give mulighed for en stor bevægebane

  • Rygposition

Hold et let svaj i lænden

  • Trækket

Træk diagonalt ind mod kroppen, og sigt gerne efter at få armen om bag hoften, så vi udnytter hele bevægbanen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

/* Animated Flaticon JSON Lottie */