...

Den eneste blog du behøver til dine haveprojekter

Allan A-Z. Forlåret

Anatomi:

Forlåret aka Quadriceps består af 4 muskler:

Rectus femoris er den store muskel, vi kan se tydeligst i den øverste del af låret. Går fra hoftekammen og ned over knæet.

Vastus medialis, aka dråben – sidder på indersiden af låret lige ved knæet. Går fra lårbensknoglen og ned over knnæet

Vastus Lateralis  sidder på ydersiden af låret. Går fra ydersiden af låret og ned over knæet.

Vastus intermadius går midt fra låret og ned over knæet.

Funktion:

Fælles for dem alle, er at de strækker knæet. Rectus femoris kan også bøje hofteleddet, hvilket gør sig gældende, når vi løber, laver høje knæløft eller hanging knee raises

Hvis de alle strækker låret, kan der så gøres noget ekstra for at træne låret mere specifikt, tænker du så nok 🙂 Og ja, det kan der!

Disclaimer: Det er ikke for at negligere gudeøvelsen, vores alles yndlings Squat, men jeg viser, hvordan vi kan isolere nogle af de andre dele af lårmusklen.

Øvelser:

Leg extensions.

På indersiden har vi vastus medialis, som kan stimuleres lidt bedre hvis vi drejer foden udad. På denne måde får vi gjort det svære for ydersiden af benet at arbejde.

På ydersiden har vi Vastus lateralis, som omvendt vil blive trænet bedre ved at dreje benet indad.

Dette er kun et lille udpluk af alle de øvelser, man kunne lave for at træne musklerne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

/* Animated Flaticon JSON Lottie */
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.