Spiste en croissant og blev tyk!

Der findes et utal af kure, hvis hovedfokus er alt det, du IKKE må spise. Hvad det så er, du ikke må spise, afhænger af hvilken ‘kur’, du vælger. Spis ikke/spis gerne kulhydrater. Spis ikke/spis gerne fedt. Spis efter din blodtype. Spis som en stenaldermand/kvinde… osv. osv. Svært at finde rundt i! Samtidig vil mange skære noget fuldstændigt væk, f.eks sukker eller stivelse, hvilket jeg også synes er en overdreven handling, som jeg ikke tror på.

Så bliver du tyk af at spise en croissant? NEJ! Det er ikke den ene croissant, du spiser, der gør dig tyk, men den samlede mængde mad, du spiser. Så derfor går jeg meget ind for at spise uden FORBUD men med FORBEHOLD.

INGEN FORBUD – KUN FORBEHOLD.

Som personlig træner og livsstilscoach mener jeg, at der ikke er noget, som er forbudt at spise. Men er det så muligt at spise en pose chips hver dag, og samtidig opnå hurtigt vægttab? Svaret er nej, men det er ikke forbudt at spise chips, blot man har sine forbehold.

Når jeg laver en kostplan sammen med dig, er det med et realistisk afsæt i, hvad du til dagligt spiser og dermed også fødevarer, du har svært ved at holde dig fra.

Alt er i orden, lige fra chips, chokolade, lakrids, kager, is osv. Det handler bare om de rigtige mængder og timing, altså have sine forbehold.

Der er plads til selv den ‘sjove’ sult

Er det altid, når du får fri fra arbejde eller efter aftensmad, at du kan mærke den “sjove” sult melde sig? Så planlægger vi en passende mængde af det, du har lyst til og lægger det der, hvor du har mest lyst til det. Derved slår vi 2 fluer med et smæk – vi eliminerer den “sjove” sult og tilfredsstiller hjernen.

Når det så er sagt, er der selvfølgelig nogle fødevarer der er “bedre” at spise ift, mæthedsfornemmelse, mikronæringsstoffer (vitaminer mm) og makronæringsstoffer ( kulhydrater, fedt og protein). Generelt spiser vi alt for lidt grønt, hvilket er en god kilde til mikronæringsstoffer, få kalorier og høj mæthedsfornemmelse. Derfor vil mine anbefalinger at få grønt ind i din kostplan.

En anden vigtig bestandel i vores kost er proteiner. De er vigtige blandt andet ift. at bevare muskelmasse, og giver samtidig også en god mæthedsfornemmelse. Kødvarer har et generelt højt indhold af protein, og vil derfor være en god kilde.

Samle kaloriepuslespillet!

Overordnet handler det om at samle et puslespil på x antal kalorier, afhængig af hvor meget du skal tabe dig/øge i muskelmasse. Hvordan vi sammensætter puslespillet er ligegyldigt for vægttabet! Bare det ikke overstiger det antal brikker, du har fået til rådighed.

Min mission med kostplaner er derfor ikke en kur, men en livsstilsændring, hvor du lærer, hvordan du skal spise, og ikke hvad — altså spise med forbehold.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

/* Animated Flaticon JSON Lottie */